Co to jest link kanoniczny i dlaczego ma znaczenie?

link kanoniczny

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z SEO, możesz nie znać terminu „link kanoniczny”. Nawet jeśli masz pewną wiedzę na temat SEO, możesz nie wiedzieć, czym jest link kanoniczny i dlaczego ma znaczenie. Po tym wszystkim, istnieje tak wiele szczegółów do śledzenia podczas optymalizacji witryny i jej treści – może być trudno zapamiętać je wszystkie.

Ale jak w przypadku większości rzeczy w SEO, szczegóły mają znaczenie. Łatwo jest przeoczyć to, co wydaje się drobnymi szczegółami, dlatego tak ważne jest zrozumienie znaczenia linku kanonicznego podczas optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek takich jak Google, Bing i Yahoo! Mając to na uwadze, przyjrzyjmy się dokładnie, czym jest link kanoniczny i dlaczego zrozumienie tej koncepcji jest tak istotne dla strategii SEO.

Co to link kanoniczny?

Link kanoniczny to specjalny rodzaj linku, który tworzysz pomiędzy dwoma stronami lub stronami internetowymi i/lub ich odpowiednimi adresami URL. Link kanoniczny informuje wyszukiwarki, który z adresów URL jest preferowaną wersją strony lub adresu URL i dlatego powinien być używany w ich indeksie. Celem linków kanonicznych jest pomoc praktykom SEO w unikaniu tworzenia zduplikowanych treści i pomaganie wyszukiwarkom w bardziej efektywnym obsługiwaniu wariantów na Twojej stronie.

Link kanoniczny nie może powiedzieć wyszukiwarce, która strona jest ważniejsza – może jedynie powiedzieć wyszukiwarce, która strona powinna być używana do reprezentowania konkretnego adresu URL. To dlatego linki kanoniczne są również czasami określane jako „link preferowany”. Więcej o Canonicalu, znajdziesz na https://sempai.pl/blog/canonical-co-to-jest-adres-kanoniczny/.

Dlaczego link kanoniczny ma znaczenie?

Kiedy tworzysz stronę w swojej witrynie, możesz chcieć, aby ta strona znalazła się na stronach wyników wyszukiwania. To jest do przewidzenia – jeśli Twoja strona ma być kiedykolwiek odkryta, musisz powiedzieć ludziom, gdzie ją znaleźć! Jednak mogą zdarzyć się sytuacje, w których chcesz, aby dwie różne strony miały ten sam adres URL. W tym przypadku masz kilka opcji: A. Możesz użyć przekierowania 301, które trwale przekierowuje adres URL na inną stronę.

Przekierowanie 301 jest najbardziej efektywnym sposobem trwałego przekierowania adresu URL, ale jest również najbardziej skomplikowane. Jeśli nie czujesz się komfortowo z przekierowaniami i chciałbyś prostszego rozwiązania, możesz zdecydować się na użycie linku kanonicznego. Link kanoniczny nie przekierowuje trwale adresu URL, ale raczej daje adresowi URL „nagłówek”, który mówi wyszukiwarkom, aby używały preferowanej wersji adresu URL. Link kanoniczny jest łatwy do utworzenia, ale nadal jest bardzo skuteczny.