Różnica między HTTP a HTTPS

HTTPS

HTTP (HyperText Transfer Protocol) to protokół aplikacyjny służący do przesyłania danych w sieci. Obecnie jest on wykorzystywany do pobierania informacji ze stron internetowych. HTTP jest protokołem klient-serwer: klient wysyłający żądanie inicjuje połączenie, serwer odbierający żądanie realizuje je i wysyła wynik do klienta.

HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) to rozszerzenie protokołu HTTP, które obsługuje szyfrowanie za pomocą protokołów szyfrowania SSL i TLS.

HTTP vs HTTPS — czym się różnią?

  • HTTPS nie jest samodzielnym protokołem przesyłania danych, lecz rozszerzeniem protokołu HTTP o dodatek szyfrujący;
  • Dane przesyłane przez protokół HTTP nie są chronione, ale HTTPS zapewnia poufność informacji poprzez szyfrowanie;
  • HTTP używa portu 80, HTTPS używa portu 443.

Korzystanie z protokołu HTTPS

Zapewnienie bezpiecznej transmisji danych jest niezbędne w przypadku stron, na których wprowadzane i przesyłane są wrażliwe informacje (dane osobowe użytkowników, dane dostępowe, dane kart płatniczych) — wszelkie strony z autoryzacją, interakcje z systemami płatności, serwisy poczty elektronicznej. Szyfrowanie takich danych uniemożliwi ich pozyskanie i wykorzystanie przez osoby trzecie.

Aby wdrożyć transmisję danych za pomocą protokołu HTTPS, na serwerze internetowym przetwarzającym żądania od klientów musi być zainstalowany specjalny certyfikat SSL. Istnieją certyfikaty, które chronią tylko jedną domenę. Istnieją certyfikaty, które chronią informacje na wszystkich subdomenach i jest to Wildcard SSL. Ponadto, jeśli zdecydujesz się kupić VPS do poważnego projektu biznesowego, prawdopodobnie będziesz potrzebował TrueBusinessID z certyfikatem EV, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa dla Twojej domeny i dodaje zielony pasek w oknie przeglądarki. Następuje szyfrowanie w obie strony, zarówno danych odbieranych przez klienta, jak i danych wysyłanych do serwera.

Obecność certyfikatu SSL jest jednym z czynników rankingowych dla Google, więc przejście na HTTPS zwiększa pozycję w rankingach wyszukiwarki Google. Choć czynnik ten nie ma obecnie fundamentalnego znaczenia, jego wpływ na wyniki wyszukiwania może w przyszłości wzrosnąć.